Treindeal.nl

Persoonlijke ov-chipkaart

De persoonlijke OV-chipkaart is een OV-chipkaart die op naam staat. Deze kan aangevraagd worden bij de NS en kan worden opgeladen met verschillende abonnementen, zoals het studentenreisproduct.

Wat is een Persoonlijke OV-chipkaart?

Een persoonlijke OV-chipkaart is een persoonsgebonden vervoersbewijs. In tegenstelling tot een anonieme OV-chipkaart staat op de persoonlijke OV-chipkaart een aantal persoonsgegevens. Ook staat er een pasfoto op de deze OV-chipkaart. Hierdoor is het niet mogelijk om deze OV-chipkaart door te geven.

Voordelen Persoonlijke OV-chipkaart

Hieronder de vier grootste voordelen van een persoonlijke kaart.

 Nadelen Persoonlijke OV-chipkaart

Uiteraard kent deze OV-chipkaart ook enkele nadelen. Hieronder bespreken we vier nadelen.

Persoonlijke OV-chipkaart aanvragen

Zoals hierboven aangegeven kan een persoonlijke chipkaart niet in de winkel worden gekocht. Dit persoonsgebonden treinkaartje moet namelijk online worden besteld. Dit kan via ov-chipkaart.nl of bij een specifieke vervoerder.

Daarnaast is het mogelijk om direct een OV-chipkaart aan te vragen met abonnement. Op die manier hoef je niet nog eens apart een abonnement af te sluiten.

Door een chipkaart met abonnement te bestellen bespaar je bovendien €7,50. Je hoeft in dat geval namelijk niet de kosten voor het kaartje zelf  te betalen, enkel het bestelde abonnement.

Wat kost een persoonlijke OV-chipkaart?

De kosten van een persoonlijke OV-chipkaart hangen af van de wijze waarop je deze bestelt. Een losse chipkaart kost €7,50, bestel je deze met abonnement dan betaal je uitsluitend het abonnement zelf. De kaart krijg je in dat geval gratis.

Het reizen binnen je afgesloten abonnement is kostenvrij. Reis je buiten je abonnement, dan kunnen er kosten in rekening worden gebracht. De hoogte van deze kosten is per treinreis verschillend. Houd er rekening mee dat je ook met een persoonlijke OV-chipkaart een instaptarief hebt.

Vergeten uit te checken?

Je hebt onlangs een treinreis gemaakt en je bent vergeten uit te checken. Wat moet je nu doen? Bij het vergeten uit te checken betaal je het instaptarief. Dit tarief is een standaard bedrag dat in rekening wordt gebracht voor het maken van een treinreis.

Gelukkig is het mogelijk om dit instaptarief online terug te vragen. Dit kan wel enkele weken duren en is een proces op zich. Vergeet nooit in- en uit te checken, ook niet bij het overstappen van vervoerder.

Persoonlijke OV-chipkaart verloren

Ben je je persoonlijke OV-chipkaart verloren of kwijtgeraakt? Het is in deze situaties aangeraden om je chipkaart te blokkeren via OV-chipkaart.nl. Het is dan niet meer mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen.

Daarnaast is het mogelijk om via dezelfde website een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Wanneer je aangeeft dat je chipkaart is gestolen worden er geen kosten in rekening gebracht.

Mobiele versie afsluiten